Skip to content

Fra starten

31. januar 2010

Siden jeg har laget meg en ny blogg, så lager jeg et lite sammendrag helt fra starten:

Oktober

25. Oktober: Jeg var på intervju med organisasjonen Explorius for et par uker siden. På intervjuet snakket en representant fra Explorius mye om organisasjonen, og jeg og mamma fikk spørre om spørsmål. Så skulle hun intervjue bare meg, først en del spørsmål på norsk og så noen på engelsk. Det gikk egentlig ganske bra, for bare TO dager senere får jeg svar om at de gjerne vil ha meg med i programmet. Så da svarte jeg altså ja, og det blir USA på meg neste år.

29. Oktober: Nå har jeg fått mail fra Explorius og jeg må fylle ut en stoooor søknad på nettet. Det er utrolig mye å gjøre! Mye kjedelige, vanlige ting, generelt om meg og familien min, helsetilstand osv. Jeg må skrive et langt brev som skal vises til forskjellige vertsfamilien, og det er det brevet familien skal velge meg ut i fra. I tillegg skal jeg lage et lite «fotoalbum» med bilder av meg, familie, venner og ting jeg liker å gjøre. Jeg får ha med 8 bilder tror jeg, så det blir litt vanskelig.. Mamma og pappa må også skrive et brev til min fremtidige vertsfamilie. Jeg må også begynne på vaksinen Hepatitt B (den skal tas i tre doser), før jeg leverer inn søknaden.

November

8. November: Nå har jeg endelig skrevet ferdig brevet til vertsfamilien. Jeg trodde det kom til å ta veldig lang tid, for 300 ord høres jo veldig mye ut.. Men når jeg var ferdig hadde jeg søren meg skrevet over 600 ord! Tror kanskje jeg burde korte ned litt….. Jeg har også tatt første dose hepatitt A+B. Vaksinen er btw veldig dyr! 500 kr for en dose og 100 kr for innsetting. Det blir 600 kr hver gang og 1800 kr til sammen!! Og time hos fastlege for legeerklæring er jo omtrent umulig å få i disse svinetider.. Jaja, får vel finne en annen lege.

22. November: Jeg er enda ikke ferdig med søknaden! Har fått legetime på tirsdag, så satser på å få sendt den inn på onsdag. Har også fått vite at jeg var tildelt feil organisasjon i USA (pga en misforståelse), så jeg får ikke velge stater…. Men det går greit, da får jeg jo mest sannsynlig en familie med noen av de samme interessene som meg osv. Organisasjonen jeg har i USA heter ICES.

30. November: Søknaden er sendt inn!

Desember

9. Desember: Søknad ikke gokjent. Jeg hadde glemt å skrive at jeg hadde hatt chicken pox (vannkopper) og heller ikke skrevet at jeg hadde tatt vaksine mot den. I tillegg måtte jeg endre litt på brevet til vertsfamilien. Den så jeg vel egentlig komme! MEN jeg har levert inn søknaden igjen, så da får vi håpe at alt er i orden nå.

Litt senere: Søknaden ble godkjent av Explorius og sendt videre til Statene. Da er det bare å vente på vertsfamilie.

Det meste av dette er kopiert rett fra den gamle bloggen, sikkert derfor alt er litt usammenhengende. Btw, den gamle bloggen min var http://ida-i-usa.blogspot.com . Sånn hvis du vil lese enda mer detaljert… Fortsetter i neste innlegg! Dvs i morgen.

No comments yet

Legg igjen en kommentar

