Skip to content

Tanker om utveksling

11. februar 2010
tags:

Det er nok mange som har tenkt mye på det å være utvekslingsstudent, så da tenkte jeg at jeg kunne fortelle hvordan jeg hadde det (eller har det). Jeg har hatt lyst til å være utvekslingsstudent siden ungdomsskolen. Og jeg bestemte meg vel i oktober at jeg skulle dra til USA, men da var det liksom så lenge til, så jeg klarte ikke helt å forestille meg at jeg faktisk skulle være borte et helt år. Så begynte jeg på søknaden. Da tenkte jeg mye på hvorfor jeg egentlig gjorde dette. Forlate alt jeg har her hjemme og bo et helt år alene! 

Jeg har det veldig bra her og har ikke lyst til å dra fra familien, venner og skole. Kommer til å savne alt her hjemme. Jeg tenkte at jeg kommer til å gå glipp av mye, og når jeg kommer tilbake, så er alt på en måte forandret. Men det er vel egentlig ikke slik? Omtrent alle som er/har vært utvekslingsstudenter anbefaler det, og det er det vel en grunn til! Jeg kommer til å lære av å bo i et annet land. Jeg kommer til å lære mer om meg selv, bli mer moden og selvstendig.

Jeg tror at det jeg kommer til å oppleve i USA vil å bety mye mer for meg enn det som skjer hjemme i Norge. Jeg tenkte også på familien, og at de faktisk betaler for dette året. Det blir jo veldig dyrt, og jeg vil jo ikke at det at jeg skal dra bort blir en byrde for foreldrene mine. Man får jo stipend, men det holder jo ikke til alt. Derfor skaffet jeg meg akkurat jobb slik at jeg kan tjene litt til året 🙂 I tillegg kommer jeg sikkert til å bruke mye penger der borte, og jeg tror ikke jeg kommer til å ha jobb der akkurat.

Ja, dette ble veldig langt.. Men jeg tenkte mye frem og tilbake på om jeg egentlig vil dette. Og det vil jeg! I oktober allerede kunne jeg ikke se for meg selv være i Norge neste år, og det kan jeg fortsatt ikke. Nå er det ikke lenge igjen, og da jeg fikk vertsfamilie, ble alt så mye mer realistisk. Nå har jeg et sted å dra til, en familie. Det er i år, ikke «neste år», som jeg kunne si så lenge.

I hvert fall, alle har sikkert slike tanker, men innerst inne er jeg helt sikker på at det er dette jeg vil. Jeg gleder meg masse til høsten! Men gruer meg også til å forlate alt her hjemme.

Tenker dere også slik?

(Og jeg har enda ikke fått mail eller telefon fra Explorius!)

17 kommentarer leave one →
  1. 11. februar 2010 21:18

    Jeg tror vi tenker på mye av det samme, ja! 🙂

    Kanskje du skal sende de en mail å si ifra om at du har fått familie? 🙂

    • 11. februar 2010 21:32

      Har gjort det, men da sa de at på ICES- siden min sto det placed but pending. Så de vet at jeg har fått familie, men ikke noe mer.. De skulle sende meg mail med en gang de fikk vite noe, men nå har det jo gått over tre uker!

  2. 12. februar 2010 07:53

    SV: Du er så utrolig heldig som får dra til Washington! Jeg har kjempelyst til å komme dit, men vet enda ikke hvor jeg ender opp. Jeg tror jeg valgte Washington som stat valg, men husker ikke helt. Gleder meg til å få familie! Det ser ut som du fikk en veldig koselig en, så gratulerer med familie x) ❤

  3. 12. februar 2010 08:49

    mange som spør; er du sikker på at det er dette du vil? tenk på ditten og datten. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått det spørsmålet. Men for min del så tenker jeg heller på hva jeg «får» ved og reise istedenfor hva jeg «reiser fra/taper» på det 🙂
    Gleder meg som en unge til og reise. 😀

  4. 14. februar 2010 00:15

    Håper det er greit jeg linker til deg? 🙂

    • 26. februar 2010 16:44

      Selvfølgelig, linker deg også 🙂

  5. 14. februar 2010 11:05

    linker deg jeg 🙂

  6. 15. februar 2010 12:59

    Kunne ikke vært mer enig! Tenker akkurat det samme, tenk hva man få ved å være utvekslingsstudent!
    Dette året kommer til å bli supert!

  7. kamilla permalink
    15. februar 2010 13:13

    Hei!! Jeg skal og være utveklingsstudent i USA 10/11 med explorius! 🙂
    Men jeg har ikke fått familie enda..Er ikke så lenge siden alle papirene mine ble sendt inn da:)
    Men hadde vært kjempefint å blitt litt kjent med deg, er fint å snakke med noen i samme situasjon. Du kan sende meg en mail eller legge meg til på msn (hvis du vil) krs93@live.no
    Håper vi snakkes 🙂

  8. kamilla permalink
    15. februar 2010 13:18

    ps: jeg fant mailadr din og la deg til på msn 😉

  9. 15. februar 2010 21:49

    Heisann…Jeg svarte på kommentaren din på min blogg:D

  10. 17. februar 2010 03:57

    Hei 🙂
    Det stemmer at jeg reiser med Explorius. Jeg kan ærlig si at jeg er ganske fornøyd med dem. Her i USA reiser jeg med ICES. Vertsmoren min er den som plasserer utv. studenter i området mitt, så jeg kan vel ikke si noe annet enn at ICES er bra.. Neida, men jeg har ikke hatt noe problem med den organisasjonen i hvert fall. Jeg har faktisk hatt det stort sett bra (hvis man ser bort ifra litt hjemmelengsel) hele tiden, og jeg har ikke snakket med Kathrine eller noen av de andre fra Explorius siden jeg reiste fra Norge.
    Jeg trives veldig godt og angrer ikke et sekund på at jeg reiste 🙂
    Gled deg, dette kommer til å bli så spennende for deg og et år du kommer til å huske for alltid!
    – Silje

  11. 17. februar 2010 18:53

    Jeg skal også til USA 10/11, begynte å tenke på det sommeren 09 da moren til en venninne snakket om det. Nå skal både jeg og venninnen min til USA!
    Egentlig har jeg hatt lyst til å dra på utveksling til USA siden 9 klasse, men tenkte seriøst på det i 10. Reiser med AFS:)

    Linker deg på bloggen min http://www.yaraiusa.blogg.no

  12. Kristoffer permalink
    18. februar 2010 00:05

    Hei! håper det er ok at jeg linker 😉

    • 18. februar 2010 14:41

      Selvfølgelig 🙂 Hva er bloggen din?

  13. 23. februar 2010 20:18

    Hei! Så heldig du har vært med å få en familie så kjapt. Familien og hus(ene) ser jo kjempe bra ut i tillegg.
    Håper det er greit at jeg linker til deg.
    Mvh Bjørn Olav

    • 26. februar 2010 16:43

      Takktakk:D Du får nok familie snart du også! Linker deg også;)

Legg igjen en kommentar

