Skip to content

svar på spørsmålsrunde del 1

22. desember 2010
  • Går du på en måte realfag i Norge? Hva syntes du om de fagene du må ta for å få året godkjent som “realfag år”. Er matte, kjemi og slikt vanskelig?
    Hvis du ikke gjør det, hva syntes du om de fagene du må ta for å få året godkjent på samf. linje?

Ja, går realfag i Norge. Syntes kravene fra skolen min var helt greie. Det eneste jeg måtte ha var to fag som jeg kan ta videre i Norge. For meg vil det si fysikk og matte. Det er de to realfagene jeg har her og ja, de fagene er veldig vanskelige. Spesielt fysikk.

  • ville du anbefalt andre til å gjøre det samme som deg??

Jupp, anbefaler alle å gjøre det samme. Det er en fantastisk opplevelse, og one-in-a-lifetime-chance. Do it!

  • når du kom til USA så dro du på shopping med den gamle vertsmoren din. brukte du da hennes penger eller dine egne som du hadde tatt med?

Vertsmor kjøpte shampoo og ting til rommet og slike praktiske ting. Men jeg måtte betale for klær osv.

  • hvor mye koster det for ett år??

Jeg endte vel opp med rundt 70 000, også fikk jeg 50 000 i stipend.

  • hvorfor dro du egentlig? får du ikke mye hjemlengsel? hvor mange ganger i uka får du snakke med venner og familie? er det mange andre utvekslingsstudenter i området ditt? (skole F.eks)

Jeg dro fordi jeg ville oppleve noe nytt. Har alltid synes at det å gå på high school i usa har virket spennende og dette med High School- spirit osv. Jeg ville også lære å snakke engelsk flytende, få nye venner, være litt modig og kanskje bli litt mer moden og selvstendig i løpet av året.

Får snakket med familien forhåpentligvis én gang i uka på skype, også noen ganger mailer vi litt i tillegg. Så ikke så mye… Og venner skyper jeg med i helgene, men det har vært en stund siden sist, for jeg har så mye å gjøre!

På skolen min går det én annen utvekslingsstudent, han er fra Danmark. Vet ikke om andre i området, kan jo hende de går på andre skoler, hehe.

  • Jeg er 15 år, og går i10. klasse. For et år siden begynte jeg å tenke på dette med et år som “exchange student”. Men nå begynner jeg veldig å tvile. Du skjønner, jeg er redd for språket. At jeg ikke kommer til å skjønne hva folk sier til meg, hvordan jeg skal få sagt det jeg vil si på en bra måte og om jeg kommer til å forstå det som står i bøkene. Normalt for jeg 5′ere i engelsk, så dette skal jo egentlig ikke være noe å bekymre seg for. Men likvell så er jeg veldig usikker. Håper om du har noen råd til hva jeg kan gjøre for å ikke være så bekymret over dette. Og om du kan fortelle hvordan språket er for deg?

Åh, ikke bekymre deg over språket. Jeg snakker fortsatt ikke flytende i det hele tatt. Og jeg fikk så vidt en 5er i engelsk sist år. Skolen var litt vanskelig i starten på engelsk, men lærerne vet at du er en utvekslingsstudent og hvis du spør får du som oftest lengre tid på oppgaver og stiler. De er forståelsesfulle. Men nei, engelsken er null problem, selv om du ikke er så god. Du kommer fort inn i det. Tenk at du faktisk skal snakke engelsk hver dag i et år, du må jo nesten bli god. Men jeg føler fortsatt at jeg ikke er så god, selv om folk sier at jeg har blitt mye bedre enn da jeg kom. Synes det er vanskelig å uttale en del ord, og jeg har fortsatt den ”norske” aksenten. Men folk her bryr seg ikke, de vet at du er en utvekslingsstudent og at det ikke er meningen at du skal snakke flytende engelsk. Alle her er VELDIG imponert over at jeg snakker så bra engelsk, for de trodde jeg var skikkelig dårlig og ikke kunne noenting, hehe. 

  • det høres ut som fotballkampene, basketballkampene, homecoming, prom-ene og morp-ene o.l er veldig morsomme, men jeg skjønner ikke helt hva det går ut på.. er det veldig mye av det? vi har det jo ikke i Norge….

Okay, så på skolene her er det forsjellige sporter du kan velge mellom om høsten, vinteren og sommeren. Om høsten er det football, og det er footballkamp hver fredag, noe som er veldig populært for alle elevene å dra på. Det er sosialt og morsomt. Tar en stund før du skjønner reglene da… Footballen er over, og nå har akkurat basketballsesongen begynt. Det er kamper to ganger i uka, men de fleste går bare på hjemmekampene, eller alle fredagskampene.

  • på starten av året så kunne du velge mellom xc og fotball (husker ikke helt), var det noen andre ting man også kunne begynne på ??

Ja, høstsportene på min skole er: Football, girls soccer, boys golf, cross country, girls swimming, boys tennis og girls volleyball. Vintersportene er: boys and girls basketball, gymnastics, boys swimming og wrestling. Vårsportene er: boys baseball, girls softball, girls golf, girls tennis, boys soccer og track and field (friidrett).

One Comment leave one →
  1. Kristine Dueled permalink
    23. desember 2010 11:21

    Så fine svar Ida!! Fikk vite mye mer av det<3

Legg igjen en kommentar

