Skip to content

juleferien

2. januar 2011

FØRST, gå inn på denne linken, (innlegget under), https://idahb.wordpress.com/2011/01/02/huset-og-familien/

–> Her er det bilder av både hus og familie, og hunder og en katt.

Her er finally innlegget om juleferien min, som jeg tilbringet mest på hytta. Prøver å oppsummere mest i bilder, for husker liksom ikke alle detaljer.

JULAFTEN: På julaften dro vi til besteforeldrene sitt hus og spiste thai-mat. Bestefaren har giftet seg på nytt med en thailansk dame og hun lagde masse god mat. Det smakte faktisk helt fantastisk. Men ja, en litt annerledes julaften. Vi så filmen Buddy the Elf, og jeg digger den. Beste julefilmen ever! Litt senere på kvelden dro vi opp på hytta, tar jo rundt 45 minutter. Vi så julefilm også la vi oss, for neste morgen skulle vi ÅPNE PAKKER. Jeg var veldig excited for jeg hadde dobbelt opp med pakker i og med at så mange i familien hadde sendt pakker fra Norge. Yay.

25. DESEMBER:

  

Kos kos. Jeg fikk MASSE fine gaver. Unnskyld for at jeg ikke har sendt takkemail, men har ikke hatt tid! Så sier takk her, tusen takk for alle gavene familie, kusiner, fettere, tanter, onkler, tremeninger og alle sammen!

Senere den dagen spiste vi god middag/lunsj, dvs. kalkun og masse godt tilbehør. Også spilte vi kort og spill, så på film og slike ting man gjør på hytta!

RESTEN AV FERIEN. Gidder ikke skrive hva vi gjorde hver dag for det er uinteressant. Men vi gikk på langrennski, kjørte snøscooter, bygde iglo, akte, spilte rockband (jeg er på «hard» på gitar nå, lets go!), så på film, spilte Sequence, spilte 31 (kortspill), leste bøker (fikk lest ut begge de norske bøkene jeg fikk til jul!), lagde mat, spiste mat, var usunne, spiste mer mat, og var late. Rett og slett. Men det var digg da.

SNØ

That’s me.

Nice hytte, huh?

Å bygge iglo er ikke så lett.

Men vi er godt på vei. Selvom jeg desverre ikke er tålmodig nok, så jeg måtte ake litt for meg selv:

Men hey, resultatet ble ganske så bra:

   

Naw, alle barna inne i igloen.

  

Langrenn woho.

Most awkward bilde av oss. Hahaha.

Hei. Vi er digge.

Men det var en veldig hyggelig tur på hytta og jeg har funnet ut hvor mye jeg egentlig liker snø. Passet meg perfekt at det var rundt to meter snø og at jeg kunne gjøre alt jeg kan gjøre i Norge. Eneste kjipe var at vi aldri fikk dratt og stått på snowboard, for det er et slalåmanlegg 10 min unna. Vi skal gjøre det om noen helger, det er planen!

Alle barna i familien hadde også noen venner som kom opp på hytta. Jeg, Jared og Megan hadde to guttevenner på besøk, og Rheana hadde 4 venner og Berlyn hadde 2. Fullt hus med andre ord. Men de kom heldigvis på forskjellige dager.

NYTTÅRSAFTEN: Vi dro jeg fra hytta, eller dvs. jeg, Megan, Berlyn, Rheana og alle vennene. Jeg og Megan skulle egentlig på en nyttårsmiddag/fest hos en venninne, men vi fikk ikke lov til å dra, så vi endte opp med å sitte barnevakt for kusinene. Det er to jenter på 1 og 2 år og de er kjempesøte. Så vi spiste popcorn, drakk sparkling cider og så på The Office kl. 12.00 31. desember. HAHA. Tjente 60 dollar da.

1. NYTTÅRSDAG: Sov til 12. Wft?! Var veldig trøtt tydeligvis. Dro på kjøpesenteret. Var borte i 5 timer. Dro hjem. Sov.

2. NYTTÅRSDAG: Dro på løpetur med vertssøster Rheana. Jeg er så ute av form at det er flaut. Fy søren, jeg døde nesten etter en 40 min løpetur. Skal begynne å trene hver dag rett etter skolen, på skolen. Ellers i dag tok jeg bilder av huset (finally), skrev dette innlegget (som tok forever), og slappet av og gjorde meg klar til skolen i morgen. ÆSJ, jeg vil ikke tilbake på skolen, det er så mye å gjøre. Men jeg gleder meg egentlig litt til å møte alle sammen igjen.

Forresten, det gikk akkurat et tv-program på tv. (rar setning). Men poenget er at det var om NORGE. Det var om Sognefjorden, Solvorn (!), Walaker hotell (Hører dere det, kjære familie?), Jostedalsbreen, ÆÆÆ, alle de stedene jeg var i sommer + Bergen og flåbanen og litt forskjellig. Skikkelig gøy. Åh som jeg elsker Norge.

Jostedalsbreen.                                                                                     Sognefjorden.

EN TING. Norsk jul er mye bedre enn amerikansk. Alle tenker liksom at amerikansk jul er så stort, men norsk jul er så mye mer innholdsrik. Å bake pepperkaker, lage pepperkakehus, spise risengrynsgrøt, stå opp 24. desember og åpne julestrømpene, se på tre nøtter til askepott (som egentlig alltid er like kjedelig), gå i kirken, gå på kirkegården, gjøre oss klare, PYNTE OSS (her gjør man aldri det), spise ribbe, åpne gaver, spise riskrem med rød saus (åh som jeg savner min favorittdessert). Ja, norsk jul er bedre. Egentlig, etter å ha vært her så lenge har jeg funnet ut hvor mye jeg setter pris på Norge og norske tradisjoner, og ikke minst min norske familie. Vi er utrolig heldige. Føler allerede at jeg har vokst mye av denne opplevelsen, og jeg har forsatt mye å lære. Jeg ser virkelig frem til de neste 6 månedene her i USA. Tiden går så altfor fort…

No comments yet

Legg igjen en kommentar

