Skip to content

shark attack

20. januar 2011

Hei, jeg heter Ida og jeg er en hai.

6 kommentarer leave one →
  1. 21. januar 2011 14:21

    haha:P Du er så søt:)

  2. Marte permalink
    22. januar 2011 05:23

    haha! søta ❤

  3. Stine permalink
    23. januar 2011 06:19

    heyy 🙂
    jeg er 15 år, og vurderer sterkt å dra på utvekslingsår til usa, også har jeg tonnevis av spørsmål:
    1) Har explorius fulgt deg opp etter at du kom til usa? sånn som at de spør hvordan det går ogsånn?
    2) var det mye å holde styr på med visum, påmelding og alt sånn før du dro?
    3) hvordan er det på skolen? hva er annerledes fra norge med det sosiale og selve timene ogsånn?
    4) føler du deg som et familiemedlem i familien, eller bare en som er på besøk? x)
    5) er det kjedelig å ha samme timeplan hver dag?

    jo, også, er det annerledes enn hva man ser på tv, sånn på skolen ogsånn ?

    • 23. januar 2011 20:13

      1) tja, hvis jeg sender mail, så svarer de. Men de har ikke fulgt meg opp noe særlig, for det er organisasjonen i USA sitt ansvar (og de har ikke helt gjort jobben sin de heller).
      2) Når du har fått vite at du kommer med, så må du fylle ut MASSE papirer, og det er ganske stress. Men prøv å gjøre det så fort som mulig, og så er du ferdig. Nærmere sommeren må du søke om visum, men det var ganske greit, bare forhør deg med Explorius om alt du gjør, og om at du gjør det riktig! Haha.
      3) Skolen er super! Jeg trives utrolig godt, og liker det amerikanske skolesystemet. Med det sosiale er det jo at det er sporter du kan gå på etter skolen, på skolen. Så du kommer på en måte på en «skolelag». Og timene er også veldig forskjellige fra Norge. Du velger klasser, og du har forskjellige personer i alle klassene du har. Det kan være folk som er to år yngre eller ett år eldre. Så på den måten er det jo ganske enkelt å bli kjent med folk.
      4) Ja, jeg byttet jo familie, og i den gamle familien følte jeg meg som en som bare var på besøk, så det funket ikke helt. Men i den nye familien føler jeg meg virkelig som et familiemedlem! Her hjelper jeg til i huset, lager noen ganger middag, og gjør det meste vertsforeldrene mine ber meg om. Slik jeg hadde det hjemme i Norge, hehe.
      5) Jeg har ikke samme timeplan hver dag. På skolen min har vi 8 klasser per semester, og vi har såkalte A-dager og B-dager. Så annenhver dag er A-dag eller B-dag, og de har de samme 4 fagene disse dagene. Skjønte du det? Er litt vanskelig å forklare.

      Er litt annerledes ja. På skolen min er det ikke sånne «gjenger» som har sitt faste bord i lunchen osv. Haha. Vet ikke helt hva du mener, men det er vel litt som på film også, med tanke på footballkampene hver fredag om høsten osv. Og homecoming, og prom og alt det der. Bare vent til du drar, du kommer til å oppleve så utrolig mye! Så jeg anbefaler deg virkelig å dra! Og håper svarene på spørsmålene hjalp deg hehe, bare spør mer hvis det er noe du lurer på 🙂

  4. Stine permalink
    24. januar 2011 06:20

    en ting til :p
    Når bestemte du deg for å dra? Og så du på fler selskaper enn explorius? 🙂

    • 29. januar 2011 11:51

      Bestemte meg for å dra i oktober tror jeg.. det var i hvert fall da jeg var på intervju. Og så på andre selskaper også, men Explorius var billigst og virket bra så jeg valgte dem! Det sto mellom AFS og Explorius, og jeg valgte den organisasjonen som var billigst, hehe 🙂

Legg igjen en kommentar

